Zwyrodnienie stawów a osteopatia

Zwyrodnienie stawów osteopata

Choroba zwyrodnieniowa stawów jest zjawiskiem polegającym na nadbudowie tkanki kostnej stawów oraz czasem ich stopniowej degeneracji. Najczęściej pacjenci zgłaszają się ze zwyrodnieniami stawów np. kolanowych, biodrowych, stawów kręgosłupa itp. Z czasem tego typu zmiany mogą powodować stan zapalny, ograniczenie ruchomości stawów, ból samego stawu, a nawet bóle promieniujące do różnych rejonów ciała.

Choroba zwyrodnieniowa stawów

Zwyrodnienia stawów z założenia są procesem, który postępuje wraz z wiekiem. Czyli im starsi jesteśmy, tym bardziej prawdopodobne, że na badaniach obrazowych typu RTG, MRI, TK - pojawią się zwyrodnienia stawów.

Wyróżniamy 4 stopnie zaawansowania zmian. Zwyrodnienia w stadiach początkowych NIE POWINNY boleć. Jeśli ktoś ma niewielkie zmiany zwyrodnieniowe, szpary stawowe są zachowane, występują niewielkie zmiany w kościach - zazwyczaj nie samo zwyrodnienie jest odpowiedzialne za dolegliwości. Jeśli w tym przypadku Pacjent cierpi na dolegliwości - często winne są temu mniej oczywiste komponenty takie jak np. stan zapalny, przebyty uraz, różne choroby metaboliczne, zaburzenia ukrwienia, otyłość, dieta prozapalna (np. nabiał, mąka). Każdy przypadek może mieć inną przyczynę dolegliwości.

Zwyrodnienie stawów według osteopatii

Jeśli staw jest zniszczony w stopniu znacznym, a chrząstka stawowa w zasadzie nie istnieje lub staw nie posiada niemalże żadnej możliwości ruchu - często jedynym wyjściem pozostaje konsultacja z ortopedą oraz operacja.

Jednak nie zawsze jest to wyrok, ponieważ w części przypadków możliwe jest ustabilizowanie chorego stawu na tyle, aby można było normalnie funkcjonować w ciągu dnia i w nocy.

Za przyczynę szybszej degradacji tkanki kostnej lub chrzęstnej - według osteopatii uważa się zaburzenie przepływu szeroko pojętego płynu. Czyli krwi, płynów ustrojowych, płynów międzykomórkowych itp. Co ciekawe, zwyrodnienia postępują w zwiększonym tempie u pacjentów leżących, nie mogących się poruszać. Poprzez brak ruchu nie następuje wymiana metabolitów z substratami, a staw ulega degeneracji. Więc samo przeciążenie stawu, jeśli nie ma dodatkowych czynników negatywnych nie zawsze warunkuje pojawienie się stawu zwyrodnieniowego.

Kolejny raz okazuje się, że RUCH w organizmie pozwala na cieszenie się zdrowiem na długie lata.

Jak osteopatia działa na bóle stawów

Jako osteopata w gabinecie spotykam się z mnóstwem osób z tego typu problemami. Co ciekawe, często osoby starsze, które często otrzymały skierowanie na operację, po odpowiednio dobranej terapii jest w stanie np. wchodzić po schodach, kucać lub np. przespać całą noc bez bólu.

Specjalizacja osteopatii pozwala na zmniejszenie napięcia np. mięśniowego, nerwowego, poprawę ukrwienia stawu metodami nieinwazyjnymi. Zabiegi pozwalają na poprawę funkcji stawu oraz lepsze odżywienie, co skutkuje zmniejszeniem stanu zapalnego.

Jednak jak wspomniałem wyżej, jeśli jest już za późno na tego typu interwencję - Pacjent zostaje o tym poinformowany.

Im wcześniej zacznie się pracować z zajętym stawem - tym większa szansa na poprawę oraz uniknięcie operacji.