Terapia manualna – na czym polega i komu może pomóc?

Terapia manualna Tarnowskie Góry

Czym jest terapia manualna?

Terapia manualna stanowi jedną z metod używanych w fizjoterapii. Głównym założeniem jest przeprowadzenie w pierwszej kolejności dokładnego badania układu mięśniowo-szkieletowego, a następnie poprawienie jego funkcji. W terapii manualnej nie używa się żadnego rodzaju sprzętu opartego o działanie fizykalne. Jedynym bodźcem jest zaaplikowanie odpowiednich chwytów, mobilizacji terapeutycznych poprzez ręce terapeuty.

Leczeniu podlegają głównie elementy układu ruchu. Założeniem jest poprawienie działania wszystkich wymagających tego stawów, więzadeł oraz mięśni. Co za tym idzie, następuje znaczne zmniejszenie dolegliwości bólowych oraz poprawa ruchomości stawowej. Fizjoterapeuta poprzez użycie technik terapeutycznych, przywraca równowagę w organizmie, rozpracowuje bolesne miejsca oraz wpływa na polepszenie ruchomości stawów, aby pomóc odzyskać pełną sprawność.

Czym różni się terapia manualna od masażu?

Terapia manualna jest niezwykle pomocna w leczeniu stanów po operacjach ortopedycznych, urazach mechanicznych, długotrwałych dysfunkcjach, stanach zwyrodnieniowych kręgosłupa oraz stawów obwodowych. Często pozytywne efekty można zaobserwować już po kilku spotkaniach oraz poprzez wprowadzanie do dnia codziennego wskazówek fizjoterapeuty.

Terapia manualna często kojarzy się z masażem co jest błędem. Podczas gdy masaż ma za zadanie dosyć lokalnie oraz powierzchownie stymulować pewne globalne rejony organizmu, tak terapia manualna ma bardziej precyzyjne oraz celowane działanie. Techniki terapeutyczne używane w trakcie zabiegu (w ramach terapii manualnej) to m.in.: masaż tkanek głębokich, rozluźnianie pozycyjne, stretching, metoda PIR, mobilizacje stawowe, terapia punktów spustowych, balansowanie powięziowe. Są to metody specjalistyczne, często dopiero ich połączenie w zależności od problemu Pacjenta pozwalają na poprawienie stanu zdrowia.

Terapia manualna - komu może pomóc?

Najczęstszymi wskazaniami do zabiegów terapii manualnej są m.in.: bóle mięśni, bóle stawów, dolegliwości bólowe kręgosłupa, stany zwyrodnieniowe stawów, osteofity, rwa kulszowa, promieniowania do rąk lub nóg, bóle szyi, głowy, problemy ze stawami barkowymi, kolanowymi, biodrowymi, przeciążenia organizmu, urazy, wady postawy.

Do przeciwwskazań bezwzględnych zaliczają się: świeże złamania, zerwanie lub uszkodzenie tkanek, uszkodzenie tkanki z krwiakiem, ostre stany wymagające interwencji internistycznej.

Głównymi efektami zabiegów są najczęściej: zmniejszenie bólu, poprawa ruchomości stawów, poprawa krążenia w organizmie, zwiększenie elastyczności, zmniejszenie napięcia mięśniowego, poprawa trofiki tkanek.

Pacjent zgłaszający się na zabieg terapii manualnej, jeśli posiada, może przynieść wyniki badań laboratoryjnych, obrazowych w celu wglądu oraz lepszego zrozumienia istoty problemu. Następnym etapem jest całościowe badanie fizykalne, podczas którego fizjoterapeuta poprzez odpowiednią palpację dokonuje badania miejsc bolesnych/problematycznych, sprawdza jakość tkanki, zakres jej ruchomości. Następnie w zależności od zdiagnozowanego problemu zostaje wykonany szereg czynności terapeutycznych mający na celu pomóc w tym konkretnym przypadku. Każdy przypadek wymaga innego podejścia oraz zastosowania różnych technik terapeutycznych. Po wykonaniu zabiegu Pacjent otrzymuje wskazówki oraz wytyczne w celu utrzymania efektów terapeutycznych oraz przyspieszenia regeneracji tkanki.

Terapia manualna jest jedną z najskuteczniejszych form leczenia manualnego, która poprzez precyzyjne działanie pozwala na osiągnięcie szybkich rezultatów. Jest to działanie ukierunkowane typowo na eliminację dolegliwości bólowych oraz ograniczeń ruchowych.

Terapia manualna Tarnowskie Góry

WIECĘJ INFORMACJI