Łokieć tenisisty – objawy i leczenie osteopatyczne

Leczenie łokcia tenisisty

Łokieć tenisisty - czy dotyczy tylko sportowców?

Łokieć tenisisty, wbrew swojej nazwie, dotyczy nie tylko aktywnych sportowców. Często dotyka również osoby mniej aktywne. Problem objawia się dolegliwościami bólowymi rejonu zewnętrznej części łokcia - tzw. nadkłykieć boczny kości ramiennej. Problem nasila się np. przy uściśnięciu komuś dłoni, trzymaniu kubka z napojem, ruszaniem myszką lub podczas poruszania stawem.

Co ciekawe, rejon zewnętrznej części łokcia, podobnie jak rejon ścięgna Achillesa w podudziu - są najsłabiej ukrwionymi rejonami organizmu - dlatego stosunkowo częściej ulegają stanom zapalnym oraz uszkodzeniom.

Łokieć tenisisty a siłownia

Intensywne treningi na siłowni, sporty typu tenis, badminton, squash - najczęściej dodatkowo obciążają dany rejon pod kątem powięziowym. Również długotrwała pozycja siedząca, garbienie, zła dieta, alkohol - powodują zmiany metaboliczne, mogące mieć przełożenie na łokieć oraz nasilające procesy zapalne.

Stan zapalny, jeśli do niego dojdzie, może być problemem zarówno lokalnym jak i globalnym. Patrząc na problem lokalnie - może zaistnieć kwestia przeciążenia rejonu przedramienia, a także zaburzenie tzw. ślizgu powięziowego - czyli przesuwania się mięśni względem siebie. Może to zaowocować podrażnieniem receptorów nerwowych, a co za tym idzie pojawienie się stanu zapalnego.

Kolejnym dosyć częstym problemem jest samo podrażnienie okostnej nadkłykcia bocznego - jako, że okostna jest bardzo mocno unerwiona może również dawać zbliżone objawy. Także podobnie jak w przedramieniu, kwestie mięśniowo-nerwowe rejonu ramienia - również mogą mieć przełożenie na stan zapalny łokcia tenisisty.

Łokieć tenisisty z punktu osteopaty

Z doświadczenia gabinetowego wynika, iż problem łokcia, najczęściej jest problemem globalnym, tzn. zaburzenia pracy np. klatki piersiowej, szyi, barku - mają przełożenie na pracę stawu łokciowego. Poprzez ograniczenie prawidłowego doprowadzenia krwi z serca do nadkłykcia - oraz odprowadzenia krwi z nadkłykcia do serca - pojawia stan zapalny - a następnie ból.

Nieleczony długi czas łokieć tenisisty - może prowadzić do zmian w strukturze tkanki - czyli np. bardzo szybkiego rozwoju zmian zwyrodnieniowych, pojawienie się obrzęków, bolesności rozlewające się na rejon całej ręki. Tak zaawansowane zmiany leczą się bardzo długo, czasem niestety może dojść do zmian nieodwracalnych.

Terapia w gabinecie osteopatii skupia się jak zawsze na badaniu całościowym, a następnie po zdiagnozowaniu rejonu problematycznego - dokonanie odpowiedniej terapii celowanej na źródło określonej dysfunkcji. Bardzo często, po odpowiednim opracowaniu rejonu serca, klatki piersiowej, lub terapii innego rejonu - dolegliwości bólowe mijają w przeciągu kilku dni i funkcja łokcia wraca do normy. Czasem jednak terapia osteopatyczna wymaga więcej czasu oraz poruszenia kilku systemów organizmu w celu uzyskania homeostazy.