Kość ogonowa w osteopatii i fizjoterapii

Ból kości ogonowej - osteopatia i fizjoterapia?

Kość ogonowa znajduje się u podstaw kręgosłupa i składa się z 3 do 5 kręgów kostnych. Do niej przyczepione są nie tylko więzadła, ale i ścięgna oraz mięśnie. Kość ogonowa to wsparcie dla naszego ciała w pozycji siedzącej.

Ból w okolicy kości ogonowej - z czego wynika?

Bóle kości ogonowej są bardzo częstym problemem szczególnie u kobiet. Długie siedzenie lub upadek mogą wywoływać nieprzyjemny, tępy i pulsujący ucisk na kość ogonową. Oprócz tego wpływ mają również poważniejsze choroby, takie jak: endometrioza, ropnie, hemoroidy, czy nowotwory. Wymienione schorzenia i choroby mogą być przyczyną bólu oraz dyskomfortu rejonu miednicy mniejszej.

Bardzo często również dysfunkcje wiążą się z promieniowaniem do pośladków, tyłu uda oraz czasem promieniowaniem do pachwiny. W najcięższych przypadkach są to problemy z całymi kończynami dolnymi, tj. puchnięcia, drętwienia, mrowienia, bóle i żylaki.

Na rejon kości ogonowej ogromny wpływ ma również cały aparat układu moczowo-płciowego, więc każdy problem uroginekologiczny wpływa na rejon krzyżowy i guziczny. Problemy z wypróżnianiem lub nietrzymaniem moczu bardzo często występują równocześnie z dolegliwościami bólowymi.

Jak złagodzić ból kości guzicznej?

W przypadku problemów z kością ogonową niezbędna jest dokładniejsza diagnostyka, pod kątem chorób i zmian, które wymagają leczenia farmakologicznego lub chirurgicznego.

Poza badaniami pomocne mogą okazać się proste ćwiczenia, np. wykorzystując obręcz do ćwiczeń. Ulgę w bólu może przynieść pilates lub joga, w których mamy do czynienia z ćwiczeniami rozciągającymi.

Warto również zaopatrzyć się w wyprofilowaną poduszkę i unikać siedzenia na twardej powierzchni. Masowanie mięśni wokół kości guzicznej może okazać się pomocne w chwili, gdy ból spowodowany jest zbyt długim siedzeniem.

Czy osteopatia i fizjoterapia mogą pomóc?

Jak najbardziej - doświadczenie gabinetowe mówi, że znaczna większość pacjentek po wizycie wychodzi bez bólu lub czuje znacznie mniejszy dyskomfort niż do tej pory. Dodatkowo wdrażana jest również zmiana nawyków żywieniowych.

Chcąc w pełni poprawić funkcjonowanie układu trawienno-pokarmowego zalecamy zastosowanie odpowiedniej diety. Dzięki temu poprawimy nie tylko swoją jakość życia, ale i cały rejon miednicy.

Sprawdź jak przebiega wizyta w naszym gabinecie

Przeczytaj więcej