Bóle stawów krzyżowo-biodrowych – przyczyny, leczenie

Staw krzyżowo-biodrowy - przyczyny i objawy

Bóle stawów krzyżowo-biodrowych - kiedy się pojawiają?

Często problemy wynikające z nieprawidłowego funkcjonowania stawu krzyżowo-biodrowego, objawiają się pod postacią bólu w rejonie dolnego kręgosłupa lędźwiowego. Stawy krzyżowo-biodrowe znajdują się z tyłu miednicy nieco poniżej i dobocznie od kręgosłupa lędźwiowego. Stawy te (dwa) powstają w miejscu zespolenia dwóch kości biodrowych po prawej i lewej stronie z centralnie położoną kością krzyżową.

Na funkcjonowanie naszych stawów może mieć wpływ wiele elementów. Dla przykładu, poprzez wzajemne zależności, problemy z jelitami (biegunki/zaparcia) mocno odbijają się na jakości funkcjonowania rejonu miednicy poprzez połączenia więzadłowe struktur jelita grubego oraz cienkiego. Co ciekawe, stawy krzyżowo-biodrowe mogą również być wrażliwe u kobiet, które cierpią na problemy uroginekologiczne, mięśniaki macicy, endometriozę oraz bolesne miesiączki.

Skręcenie miednicy - co to takiego?

Bardzo często do gabinetu trafiają Pacjenci, którzy otrzymali diagnozę “skręcenia miednicy”. Stan miednicy oraz stawów krzyżowo-biodrowych wpływa na funkcjonowanie całego naszego organizmu. Przykładowo, jeśli ktoś ma problemy z nerką (np. kamienie, torbiel), poprzez połączenia tkankowe będzie miał zaburzoną pracę stawu po danej ze stron. Co więcej, komplikacje okołoporodowe, ciężkie porody i traumatyczne zdarzenia u niemowląt, mogą również wpływać na staw krzyżowo-biodrowy już o dorosłego człowieka.

Więzadła krzyżowo-biodrowe, które odgrywają kluczową rolę w stabilizacji całego regionu pełnią również rolę receptorową. Mechanicznie bardzo rzadko dochodzi do ich uszkodzenia, częściej są podrażnione poprzez właśnie problemy np. narządów wewnętrznych w danym rejonie. Co więcej, mogą dawać objawy tępego bólu rejonu tyłu miednicy/okolicy lędźwiowej. Ich leczenie jednak jest możliwe, co potwierdzają efekty uzyskiwane w gabinecie. Leczeniu podlega cały organizm, aby zbalansować obciążenia stawów krzyżowo-biodrowego i ich więzadeł.

Czy da się odblokować staw krzyżowo-biodrowy?

Ogólnie rzecz biorąc, odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta - tak. Jednak rzeczywiste zablokowanie tego stawu jest niezwykle rzadkie. Najczęściej problem tkwi w jego ruchomości. Osoba pracująca w pozycji siedzącej, lub stojącej bez możliwości ruchu, nie ma możliwości używać swoich stawów zgodnie z ich przeznaczeniem. Wywołuje to usztywnienie oraz podrażnienie poprzez pozycję pracy. Co ciekawe, osoby pracujące fizycznie, dużo ruszające się w trakcie pracy - mają te problemy zdecydowanie rzadziej. Niemniej dla osób cierpiących na dolegliwości tego typu - jak najbardziej jest ratunek.

Może również dochodzić do zapalenia stawów krzyżowo-biodrowych. Kolejna dolegliwość, która wynika z całościowej pracy organizmu, rzadziej lokalnie. Dysfunkcja bólowa, która może dawać rzutowanie podobne do rwy kulszowej, czyli promieniowanie od rejonu kręgosłupa/pośladka aż do nogi - najczęściej tyłem. Co ciekawe, często problem zapalny może imitować problem z biodrem oraz dawać bóle/napięcie w okolicy pachwiny.

Czy da się leczyć dysfunkcję stawów krzyżowo-biodrowych?

Z doświadczenia gabinetowego wynika, że jak najbardziej. Lecz jest to kwestia współpracy pomiędzy terapeutą, a Pacjentem, polegająca na stosowaniu się do wytycznych oraz możliwe że wprowadzeniu dodatkowych zmian w codziennych nawykach. Najczęściej tego typu problemy udaje się rozwiązać stosunkowo szybko, lecz tak jak wszystko co dotyczy naszego zdrowia, nie jest to regułą.