Ból w pachwinie – co oznacza i jak leczyć?

Ból w pachwinie osteopata i fizjoterapeuta

Ból pachwiny - co to takiego?

Bóle promieniujące do rejonu pachwin bardzo często towarzyszą w przypadku wystąpienia np. rwy kulszowej. Chociaż mogą być także objawem związanym z zaburzeniem pracy narządów wewnętrznych.

Dla przykładu, w gabinecie pojawia się duża ilość kobiet z problemami okolic pachwin, lecz po dokładniejszym badaniu okazuje się, że dysfunkcja pochodzi z jelit lub rejonów ginekologicznych. U mężczyzn ten problem pojawia się nieco rzadziej, ale również najczęściej problematycznymi rejonami są prostata, pęcherz oraz jelita.

Bóle pachwin u kobiet zwykle wiążą się z przebytymi operacjami ginekologicznymi, cesarskimi cięciami, bolesnymi miesiączkami, dysfunkcjami jelit, zaparciami, zespołem jelita drażliwego, a nawet i z bólami kolan oraz bioder.

Co może być przyczyną bólu w pachwinie?

Często długo trwające problemy okolic miednicy prowadzą do przeciążeń, problemów z cyrkulacją krwi oraz mogą zaowocować pojawieniem się, np. przepukliny pachwinowej lub hemoroidów. Nieleczone kilka lat lub leczone nieprawidłowo, z biegiem czasu mogą pociągać za sobą kolejne dysfunkcje.

Bardzo często również problemy z nerkami i nadnerczami (stres -> wydzielanie hormonu stresu), poprzez wpływ na, np. mięsień biodrowo-lędźwiowy mogą dawać głęboki ból w pachwinie oraz kroczu lub nawet bóle tyłu pleców.

Leczenie bólu pachwinowego - osteopatia i fizjoterapia

Praca gabinetowa często pozwala na znacznie zniesienie lub całkowite wyeliminowanie zespołów bólowych okolic pachwin. Niestety czasem potrzebna jest dokładniejsza diagnostyka, np. wizyta u ginekologa, badania typu krew, mocz, a nawet i kolonoskopia.

Dla przykładu oś kolejności wystąpienia dysfunkcji: problem jelitowy (np. zaparcia) -> bóle pachwin -> problem promieniowania do nóg. Przykładowe leczenie: praca gabinetowa + zmiana nawyków żywieniowych -> lepsza praca jelit -> eliminacja problemu zaparć -> zmniejszenie ciśnienia w rejonie miednicy -> po kilku dniach znaczne zmniejszenie lub eliminacja dolegliwości bólowych.

Jest to przykładowy problem osteopatyczny rozpatrywany w sposób nieco bardziej całościowy. Praca w gabinecie pozwala dostosować odpowiedni rodzaj postępowania fizjoterapeutycznego/osteopatycznego do konkretnego przypadku, co pozwala na uzyskanie jak najlepszych efektów.