Leczenie osteopatyczne w skoliozach

Skolioza w osteopatii

Czy osteopatia może pomóc w skoliozie?

Na wstępie trzeba zaznaczyć, że skolioza jedynie w skrajnych przypadkach może powodować poważne dysfunkcję organizmu. Boczne skrzywienie kręgosłupa, którym w istocie jest skolioza u większości osób jest sytuacją o tyle nieszkodliwą, co normalną.

Z czego może wynikać ? Teorii jest kilka. Osobiście skłaniam się ku tej, która twierdzi, iż jest to następstwo pewnych asymetrycznych dysfunkcji. Dla przykładu, okołoporodowy uraz maluszka może powodować szereg problemów w przyszłości. Bardzo często jest także po ciężkich porodach - występuje problem z ustawieniem główki dziecka. Niewielkie skręcenie czaszki, które często się wtedy pojawia również może wywołać reakcję łańcuchową obejmującą cały organizm. Im szybciej z takim dzieckiem zaczniemy pracować, tym więcej problemów uda się wyleczyć zanim będą miały szansę się rozwinąć.

Następstwa skoliozy - jakie są?

Boczne skrzywienie kręgosłupa nie jest problemem wynikającym z napięć mięśniowych, które jedynie są elementem wtórnym do prawdziwego problemu. Np. dziecko mające długotrwałe kolki, wymioty, ulewania - może mieć ogromne napięcie rejonu żołądka/przełyku, które z biegiem czasu wprowadzają właśnie asymetryczny problem - wynikiem czego jest skolioza. Niejako “ściągają” organizm w kierunku problemu, powodując skrzywienie.

Co ciekawe, embriologia również wyjaśnia ten temat. Okazało się, iż sam zarodek w łonie matki - już wykazuje pewne cechy asymetrii/skrzywień, które z wiekiem niestety nie znikają. Ale nie jest to żaden problem, ponieważ organizm doskonale sobie z tym radzi. Dlatego wbrew powszechnej opinii, skolioza nie boli.

Jakie objawy daje skolioza?

Objawy bólów pseudo skoliotycznych są najczęściej bólami promieniującymi z narządów wewnętrznych, ponieważ odcinek piersiowy kręgosłupa zawiera na krótkim odcinku połączenia nerwowe ze wszystkimi organami. Organy z kolei bardzo często mają specyficzne dla siebie obszary promieniowania dolegliwości bólowych. Kolejnym częstym problemem są blokady żeber/kręgów, które stosunkowo szybko jesteśmy w stanie poprawić. Bardzo dobrze na terapię również reagują dzieci. Warto co jakiś czas wybrać się na wizytę do specjalisty, który kompleksowo zbada naszą pociechę oraz ewentualne problemy jest w stanie usunąć.

Najczęstszymi objawami są bóle między łopatkami, bóle pod łopatkami, bóle okolicy ramienia oraz bóle barków. Co więcej, często problem daje objawy promieniujące w inne rejony ciała. Dla przykładu, sporo Pacjentów mających właśnie problem narządowy plus  wynikającą z tego skoliozę, posiadało intensywne bóle głowy lub problemy z barkami. Poprzez całościowe leczenie obejmujące terapię osteopatyczną, odpowiednią dietę i aktywność fizyczną, jesteśmy w stanie całkowicie objawy wyeliminować lub znacznie zmniejszyć.

Jak może pomóc osteopata w leczeniu skoliozy?

Leczenie osteopatyczne w skoliozach opiera się w głównej mierze właśnie na znajdowaniu miejsc dysfunkcyjnych w rejonie całego ciała oraz poddawaniu ich leczeniu. Nie zawsze skolioza wynika z samej klatki piersiowej. Również ustawienie miednicy, kolan, stóp ma ogromny wpływa. Wyobraźmy sobie wieżę z cegieł, pod którą podłożymy mały kamyk. Zmienia się ustawienie całego kompleksu. Podobnie działa nasz organizm, który zawsze dąży do funkcjonowania - pomimo istniejących dysfunkcji.

Leczenie osteopatyczne skoliozy