Ból z tyłu głowy – przyczyny ucisku?

Ból głowy i leczenie w osteopatii

Ból głowy - jakie są przyczyny?

W ostatnim czasie bóle głowy stały się dolegliwością, na którą skarży się coraz więcej Pacjentów. Co ciekawe, o wiele częściej do gabinetu zgłaszają się z tego typu problemami kobiety. Bóle z tyłu głowy, bóle okolicy czołowej, a także skroni są objawami, które najczęściej opisują Pacjenci.

Sztywność karku

Bardzo często wyżej wspomnianym objawom, towarzyszą sztywności karku oraz szyi, a także co ciekawe problemy z dysfunkcjami stawów skroniowo-żuchwowych oraz tzw. objaw bruksizmu, czyli nieświadomego zaciskania zębów, zgrzytania.

Bóle głowy mogą mieć kilka różnych przyczyn, tzw. odkręgowe bóle głowy, które mają swoją przyczyną w dysfunkcji segmentów kręgosłupa szyjnego. Wszelkie bloki stawowe, zwyrodnienia mogą podrażniać receptory oraz rzutować bóle na rejon całej głowy. Najczęściej nasilają się podczas ruszania głową, a także w danej pozycji możliwe jest wywołanie dolegliwości.

Napięciowy ból głowy

Napięciowe lub klasterowe bóle głowy z kolei, wynikają ze złej pracy mięśni oraz tzw. powięzi (błony pokrywającej mięśnie). Napięcie tych struktur powoduje podrażnienie przechodzących przez nie nerwów czaszki oraz wywołują bóle rzutowane również na rejon całej głowy. Może wynikać z długotrwałej złej pozycji pracy. Najczęściej dotyka to pracowników biurowych lub z długotrwających zaburzeń w rejonie całego ciała, które powodują zwiększone napięcie mięśni rejonu karku. Przy diagnostyce pochodzenia dolegliwości bólowych w tym wypadku ważny jest czas występowania dolegliwości. Napięciowe bóle głowy najczęściej nasilają się w okresie zwiększonego stresu.

Również jeśli rozmawiamy o bólach głowy, trzeba zaznaczyć, iż kwestie metaboliczne również mogą odgrywać ogromną rolę. W tym wypadku chodzi konkretnie o złe odżywianie, małe nawodnienie organizmu, czy o wpływie farmakologii nieprawidłowo dobranej. Wszystkie te czynniki zmieniają chemię organizmu, przez którą zmienia się praca układu krwionośnego. A układ krwionośny jeśli działa nieprawidłowo, to w konsekwencji cały organizm ulega degradacji.

Bardzo często u Pacjentów okazuje się, że wątroba nie do końca dobrze pracuje. W dzisiejszych czasach to niestety bardzo częste, ponieważ życie w pośpiechu, pełne stresów i złego jedzenia jest nagminne. A wątroba według niektórych badaczy ma aż 700! funkcji.

Ból z tyłu głowy - jak leczyć?

Leczenie bóli głowy musi być dosyć kompleksowe, aby wprowadzić zmiany na stałe, a przynajmniej na długi okres. Przede wszystkim musimy przemyśleć sprawę odżywiania i paliwa, które dostarczamy tkankom. Bez zachowania prawidłowego tzw. chemizmu tkankowego, zawsze pojawi się większy lub mniejszy problem bólowy. Kolejną ważną rzeczą, jest wprowadzenie dziennego ruchu, który może być zwykłym spacerem, lecz musi być systematyczny. Pozwoli to poprawić działanie układu krwionośnego, a co za tym idzie działanie każdej tkanki w organizmie. Trzecią rzeczą, jeśli ktoś cierpi na chroniczne bóle głowy, a bierze leki farmakologiczne, warto poświęcić chwilę na przeczytanie ulotki oraz efektów ubocznych, jakie dany preparat może wywoływać. Niesamowite, ile zmiana leku na inny, może wprowadzić zmian w dolegliwościach bólowych.

W gabinecie podczas wizyty w gabinecie fizjoterapii&osteopatii staramy się wspólnie opracować najlepsza strategię postępowania, oprócz pracy która zostanie wykonana na spotkaniu. To co poprawimy podczas terapii, musi być kontynuowane poza gabinetem, w naszym codziennym życiu. Bez tego niestety, jest bardzo duża szansa, że dolegliwości wrócą po pewnym czasie.

Borykasz się z opisanym przeze mnie problemem, jakim jest ból głowy? Odwiedź Gabinet Vertebra - osteopata Adam Joszonek.