Ostroga piętowa – objawy, przyczyny i leczenie

Ostroga Piętowa - przyczyny i leczenie

Jest to dolegliwość objawiająca się przede wszystkim bólem rejonu pięty. Czasem Pacjenci odczuwają ból nieco bliżej kostki, czasem w okolicy podbicia stopy. Wynika to z przewlekłego stanu zapalnego, przeciążenia stopy, które z czasem mogą powodować nadbudowę kostną, która jest bardzo dobrze widoczna w badaniu RTG. Nadbudowa ta, powoduje zmiany, które z biegiem czasu mogą wywołać ból.

Co ciekawe, często Pacjenci zgłaszając się z bólem pięty do gabinetu, twierdzą iż ból pojawił się w zasadzie z dnia na dzień, kiedy sam proces wytwarzania ostrogi piętowej trwa latami. Czemu więc dopiero po długim czasie pojawił się jakikolwiek ból ? Do końca tego zjawiska nie udało się poznać, ale są teorie mówiące na temat zmian hormonalnych, które mogą być punktem zapalnym dla dolegliwości lub ogólną zmianą warunków/środowiska w organizmie.

Nieco mniej trafna wydaje się wtedy diagnoza, jakoby ostroga “wbijała się” w tkankę i to wywołuje problem.

Jak wygląda leczenie ostrogi piętowej?

Aby odpowiednio leczyć ostrogę, trzeba jak zawsze wziąć pod uwagę całość organizmu. Najczęściej obserwuje się, że osoby cierpiące na ostrogę mają nieco pochyloną do przodu postawę, co samo z siebie powoduje ogromne przeciążenia tzw. tylnej taśmy powięziowej. Organizm będąc przeciążonym wprowadza mechanizmy, które mają kompensować problem - czyli wytwarza ostrogę piętową.

Co więcej, trzeba wyleczyć przyczynę zmiany całości postawy, która może być spowodowana np. problemami ginekologicznymi, kardiologicznymi, oddechowymi z układem pokarmowym. Wszystko to powoduje, że człowiek niejako zostaje ściągnięty w przód. I wtedy dopiero, znajdując przyczynę pierwotną problemu oraz odpowiednio ją lecząc możemy zmniejszyć przeciążenie rejonu pięty. Samo leczenie w gabinecie skupia się mniej więcej na tym oraz na rozluźnieniu okolicznych tkanek oraz poprawie krążenia całej kończyny.

Ze strony ortopedycznej można również zaaplikować blokadę, która na pewien czas wyeliminuje ból, jednakże nie jest to leczenie problemu, a jedynie okresowe usunięcie dolegliwości bólowej.

Czy ostroga piętowa może zniknąć?

Niestety na chwilę obecną uważa się, że ostroga nie ma możliwości resorpcji oraz jako zmiana kostna prawdopodobnie zostanie z nami do końca życia. Ale jest możliwe zupełnie normalne funkcjonowanie pomimo ostrogi. Jak wyżej wspomniałem, sama ostroga zaczyna boleć dopiero kiedy nałoży się na nią kilka dodatkowych czynników. Jeśli czynniki te uda się poprawić, np. zmiana diety, ilość wypitej wody, codzienne aktywności, rozciąganie - jest możliwe zupełnie bezbolesne funkcjonowanie.

Nieleczona ostroga piętowa niestety będzie nas wykluczać z normalnego życia oraz z biegiem czasu kolejne jej nawroty mogą być coraz częstsze oraz coraz bardziej intensywne.